“Mindig legyünk szexik”, avagy termékfejlesztés mentesen

“Mindig legyünk szexik”, avagy termékfejlesztés mentesen

Oltványi Zsolt, a Mentes Cukrászüzem tulajdonosa kitartó ember. Az elmúlt nyolc évben többször került nehéz helyzetbe, mégsem fordult meg a fejében, hogy abbahagyja a mentes termékek gyártását. Vele beszélgettünk a kezdetekről és a jövőbeli terveiről is.

Az elmúlt években ugrásszerűen megnövekedett azoknak a fogyasztóknak a száma, akik tudatosan keresik a mentes élelmiszereket. Te azonban jóval korábban döntöttél úgy, hogy glutén-laktóz-cukormentes termékek gyártásával szeretnél foglalkozni. Nehéz volt akkor piacra lépni ezzel a kínálattal? Miért választottad épp ezt a szegmenst?

Mi nyolc évvel ezelőtt kezdtünk, akkor még a társadalom, a vásárlói közeg teljesen más volt. Nem volt ennyi ételérzékeny ember, nem volt a mentes étkezés a fókuszban. Ráadásul akkor a mentes jelző egyenlő volt a fűrészporízűvel. Ma már szerencsére elmondhatom, hogy sokat változott a piac és egyre többen gyártunk finom és minőségi mentes termékeket. Az eleje persze küzdelmes volt. Kezdve onnan, hogy a boltosok még azzal sem voltak tisztában, miért kell a gluténmentes terméket teljesen elszeparálni a normál terméktől, milyen károkat okozhatnak a betegeknek a figyelmetlenségükkel. Mivel akkor én voltam minden a cégben (alapanyagbeszerző, marketinges, sofőr, üzemvezető, rendelésfelvevő, stb.), így ezekkel a problémákkal napi szinten találkoztam, így próbáltam őket formálni, edukálni ezzel kapcsolatban. Nyilván a mi szaktudásunk sem volt még akkor olyan, mint most, de mi is rengeteget tanultunk ezekből a szituációkból. Korábban a dohányiparban dolgoztam és ott minden évben hozzáfértem a Worldwide Trends adataihoz. Már akkor egyre erősödött a kereslet az egészségtudatos termékek iránt, ez volt az alapja tulajdonképpen a vállalkozásnak. Aztán Bécsben láttunk egy glutén-tej-hozzáadott cukormentes fagyizót, amit szerettünk volna itthon lemásolni. Persze ez nem sikerült, de a kísérletezgetés során annyi melléktermékünk lett (kekszek és sütik), hogy végül négy kekszet és hat sütit kezdtünk el gyártani, ez volt az alapkínálatunk.

Az üzemben csak mentes alapanyagokból dolgoztok, ezért kizárt a keresztszennyeződés. Milyen liszteket használtok? Alapliszteket vagy keverékeket? Van olyan márka, amihez ragaszkodtok?

100% gluténmentesek vagyunk, így az összes beszállítónknak nyilatkoznia kell arról, hogy az általuk beszállított alapanyagok nem tartalmaznak glutént. Ezt nagyon szigorúan vesszük, hiszen a gluténérzékenység nagyon komoly betegség. Éppen ezért a beszállítók specifikációi mellett mi magunk is rendszeresen küldjük laborba az alapanyagokat, meggyőződve arról, hogy nem történt változás a formulában, maximálisan biztonságos termékről van szó. 

A liszteket mi magunk keverjük ki, tizennégy-tizenhatfajta liszthelyettesítőt használunk, ide tartozik többek között a tápiókakeményítő, kókuszliszt, lenmagliszt, földimandulaliszt, mandulaliszt is. Cukorhelyettesítőként sztívia-eritrit keveréket használunk.

Szeretünk új alapanyagokat kipróbálni, de vannak olyan termékek, amelyekhez ragaszkodunk. Ilyen például a Kara cég, akiknek a legjobb a kókuszkrémük, de tőlük vesszük a kókuszvirágcukrot is.

Ha már alapanyagok, Magyarországon mennyire nehéz vagy könnyű olyan hazai alapanyagokból dolgozni, amely garantáltan mentes?

Itthonról nagyon nehéz minőségi alapanyagot beszerezni sajnos, szinte mindent külföldről vásárolunk. Ráadásul arra is oda kell figyelnünk, hogy például epres terméknek is lenni kell egész évben, vagyis nem tudunk folyamatosan csak idénygyümölcsöket beszerezni. Változtak a vásárlói igények, így nekünk ahhoz kell alkalmazkodnunk. 

A termékpalettátok folyamatosan változik, hiszen figyelitek, mire van igény és ez alapján búcsúztok el vagy fejlesztetek újdonságokat. Milyen időközönként rukkoltok elő új termékekkel? Mik a kedvencek, amelyek a legrégebb óta vannak a kínálatban?

A régi szlogenem az volt erre, hogy “Mindig legyünk szexik”, ami annyit takar, hogy mindig rukkoljunk elő valami újdonsággal. Most a Covid miatt volt időnk fejleszteni, de ez általában is olyan játék, hogy mindig rotálódnak a termékek. Ami a sor végén kullog, azt kivesszük, helyére pedig valami friss dolog kerül. Nyilván nem minden fejlesztés válik be, azok egy idő után szintén kikerülnek a szortimentből. Azt gondolom, hogy elég jók vagyunk tradicionális süteményekből – tiramisu, lúdláb, Esterházy, mézes krémes, ilyesmik. Ezeket nem kell túlmagyarázni, mindenki tudja, milyen ízre számíthat, így ezekből adunk el a legtöbbet. De ezek mellett szükség van a fancy sütikre is, amelyek bevonzzák az új vevőket. Ennek a kettőnek kell egyensúlyban lenni egymással.

Korábban beszéltél arról, mennyire fontos neked a termékek csomagolása és a környezettudatos szemlélet. Jelenleg milyen csomagolóanyagokat használtok, mennyire tudtad megvalósítani a kukoricaalapú, könnyen lebomló anyagok beszerzését?

Kiderült, hogy a kukoricaalapú csomagolószer, közismertebb nevén PLA, szintén egy nagyon nehezen lebomló alapanyag, mivel csak gép segítségével lehet feldolgozni, nem lehet például komposztálni házilag. Ráadásul nincs megoldva a szelektív gyűjtése sem, ami tovább bonyolítja az egészet. Ezek végül azt eredményezték, hogy nem váltottunk erre a csomagolóanyagra. 

Tavaly februárban elértük, hogy 100%-ban öko tisztítószereket használunk az üzemben, ami szerintem elég nagy dolog. Valamint most térünk át a papírcsomagolásra, szóval kis lépésben, de haladunk a megkezdett úton.

A cukrászüzem mellett te vagy a szervezője a Mentes Feszt elnevezésű rendezvénynek is. Tavaly sikerült megrendeznetek még a járvány előtt, idénre van hasonló terved?

Ez egy fizetős rendezvény volt, ez pedig azt eredményezte, hogy nem voltak rengetegen, de egy kellemes hangulatú, igazi vásárba csöppentek a látogatók. Szerveztünk sok érdekes előadást, bemutatkoztak hazai gyártók és forgalmazók. Összességében csak pozitív visszajelzéseket kaptunk ezzel kapcsolatban, mind a látogatók, mind a kiállítók részéről. Idén egyelőre nem terveztük a rendezvény megtartását, de ez nem azt jelenti, hogy soha többet nem szeretnénk megszervezni.

Milyen terveid, fejlesztési ötleteid vannak még idénre/a közeljövőre nézve a Mentes Cukrászüzemmel kapcsolatban?

Nyárra szeretnénk olyan olaszfagyit készíteni, amely egyedülálló Magyarországon, ezt terveink szerint több partnerünknél lehet majd kapni.

Távoli céljaink között pedig a készételek irányába szeretnénk nyitni, amelynek az egyik lépcsője az lenne, hogy egy gluténmentes tortillaüzemet nyitunk majd vidéken. Erről egyelőre többet nem tudok elárulni.

Miért csatlakoztatok a MentesKlubhoz és milyen kedvezményeket kínáltok a tagsági kártyával rendelkezőknek?

Nagyon szimpatikus a kezdeményezés, hogy a MentesKlub összefogja egy helyre a mentes piac szereplőit, ezért úgy gondoltuk, hogy mi is csatlakozunk hozzá. A tagsági kártyával rendelkezőknek 8% kedvezményt tudunk biztosítani.

Vélemény, hozzászólás?